Homo dignus

Moi 2011-02-15 07:33:13
I GÅR passerade Alla hjärtans-dag och jag misstänker att det var få som missade det, enligt mig, kommersiella jippot. Däremot måste jag tillägga att fokusen kring den här såkallade visa-din-kärlek-till-alla-runt-omkring-dig-genom-att-köpa-massa-grejer-dagen har varit tämligen minimal i jämförelse med tidigare år. Jag vet inte om det enbart beror på att jag har blivit äldre och inte tycker att dagen, egentligen, inte är värd att uppmärksammas, eller om det faktiskt inte har skrivits så mycket om dagen som det brukar. Emellertid, finns även chansen att min hjärna omedvetet har kopplat bort all typ av regestrering vad gäller medier kring alla hjärtans-dag. Det är faktiskt mycket möjligt.

Men, till något helt annat! I söndags när jag satt och väntade på min massagetid efter jobbet slog jag mig ned med Svenskan (SVD) framför mig för att ströläsa lite. Jag fastnade helt i en diskussionstext av Carl Rudbeck, vilken handlade om huruvida "Mänsklighet och värdighet går hand i hand". Han refererar till George Kateb teorier vilka är dokumenterade i hans bok Human Dignity och jag sjönk djupt ner i innehållet. Katebs, som förövrigt är en emeriterad professor vid Princeton University, har en otroligt intressant syn på det outtröttligt brukade uttrycket "mänsklig värdighet". Jag är säker på att många kan uppleva hans åsikter upprörande, kanske till och med provocerande och stötande men jag, personligen, upplever dem som ett uppvaknade för reflekterande och spekulerande.

Ni kan läsa artikeln här om ni är intresserade!

Kommentarer

Lämna din kommentar här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0