Just love

Inspiration 2011-01-07 20:52:46
JAG TYCKER att kärlek är det finaste som finns och därför tänkte jag ha kärlekstema här på bloggen ett tag och börjar med en lista på mina absolut bästa kärleksfilmer.

Först har vi A love story, en 70-tals film om två unga studenter av olika samhällsklasser som blir galet förälskade i varandra men får möta en av de värsta saker som kan hända. Den är vacker och sorglig men ändå lycklig. En konstig kombination som jag tycker så mycket om.

Jane Austens Pride and prejudice är en annan av mina favoriter. Hur fint är det inte med oförväntad kärlek på landsbygden i slutet av 1700-talets England, speciellt mellan två karaktärer som verkligen inte vill erkänna sin kärlek?


New York, I love you
. När jag såg den häromdagen blev den genast en av mina topp-tio-favorit-kärleksfilmer. Ni måste bara se den.



The Notebook
. Alla flickors favorit? Nej, men vem kan inte älska den här filmen? Historien om de unga paret Noah och Abby går rakt in i hjärtat och slutar så himla hjärtskärande men samtidigt så vackert. Åh. En riktig gråtfilm.

Finding Neverland. Handlar om författaren som skrev Peter Pan och hur han träffar en familj som förändrar hela hans liv. Så himla fin.

Troy. Jag vet inte om det bara beror på att jag är själv lite småförälskad i starka, farliga män som egentligen har ett mjukt inre men Troja är verkligen en av mina favoritkärleksfilmer. Sedan är jag lite småförtjust i actionfilmer också, speciellt historiska.

Brad Pitt kan ju ha någonting med saken att göra. Mumma.

Notting Hill. Behöver jag ens säga något? Vem kan inte tycka att den filmen inte är någon av de bästa kärleksfilmer som har gjorts?

When Harry met Sally
.
En strålande kombination mellan kärlek och komedi, dialogen är så uppfriskande och ärlig!

Brokeback Mountain. Oj, vad ska jag säga? Förbjuden kärlek mellan två män i konservativa västra USA mellan 63 och 68. Det är nästan så jag gråter hela filmen igenom men oj, vad bra den är.

Love actually. Man får följa en rad människor och ser sambanden mellan deras livssituationer. Olika typer av kärlek mellan olika människor. Den är genuin, mysig och min julfilm (jag ser den alltid på julafton).

Titanic. Leonardo di Caprio som vacker och ung spelar en fattig konsbegåvad ung man som faller handlöst för vackra Rose (Kate Winslet). Deras kärlek är kort, intensiv och passionerad men håller ändå en livstid. Också en film där tårarna rinner och aldrig slutar.

 

Le fabuleux destine d'Amélie Poulain. Det här är bara inte en av mina favoritkärleksfilmer utan en av mina favoritfilmer överhuvudtaget. Om ni inte har sett den, måste, måste, måste ni verkligen göra det. Den är väldigt annorlunda med en udda historia men sättet den är filmen gör den nästintill lite drömsk. Åh.

 



Så, det får räcka för i dag. Imorgon kommer jag med något annat fint. Kanske en lista med de bästa låtarna att spela för sin älskling eller kanske bara ett potpurri av bilder som får en att mjukna inombords, vi får se.

Som George Harrison sa till världen innan han dog "Love one another".

Puss


I believe love is just the most wonderful thing that exists in this world and therfore I have decided to have a love theme on my blog a while from now on. I begin with a list on my absolute favourite romantic movies.

To end the post I wrote a quote from George Harrison that he said to the world before he passed "Love one another".

Lots of love to you.


Kommentarer

Lämna din kommentar här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0